V celostátních i regionálních médiích, stejně tak jako v orgánech Zastupitelstva města Uherský Brod je věnována mimořádná pozornost výše uvedenému CPA Delfín. Jde zejména o projektovanou a skutečně dosahovanou efektivnost alternativních zdrojů tepla pro provoz, která dosahuje pouze 30% předpokládaných výkonů. To má samozřejmě negativní vliv na zvýšení provozních nákladů a samozřejmě se musí projevit nejen ve výši dotací města na provoz, ale i v ceně poskytovaných služeb placených občany.
To je holá skutečnost, kterou musí Město řešit.
Předem je třeba jasně říci, že Zastupitelstvo města v etapě přípravy projektové dokumentace odsouhlasilo využití alternativních zdrojů tepla, jako perspektivní a ekologické technologie a bez nadsázky lze konstatovat, že celá řada zastupitelů i členové našeho klubu byli pyšní na to, že se touto cestou vydáváme jako jedni z prvních investorů a provozovatelů podobných zařízení.
Jenom snílek, nebo naprosto neznalý problematiky zavádění nových progresivních technologií při realizaci výstavby tak náročného díla v rozpočtových nákladech přes 130 mil. Kč si mohl myslet, že tento proces – tedy projekt - realizace a ověření ve zkušebním provozu proběhne bez problémů, řešených zpětnou úpravou projektové dokumentace a realizací příslušných změn. Nepochybuji o tom, že převážná většina zastupitelů si těchto rizik byla vědoma.
Přesto etapa projektování i vlastní realizace probíhala v podstatě v pohodě, v kompetenci investičního odboru, stavebního úřadu a odpovědného uvolněného zastupitele – místostarosty PaeDr.Kočaře a následně Ing. Josefíka.
Slavnostní otevření pro veřejnost s povolením zkušebního provozu nenasvědčovalo tomu, že jsou nějaké zásadní pochybnosti o provozu alternativních zdrojů. Natož pak o tom, že by snad stavba kromě schválených změn, uvedených ve stavebním deníku a schválených kolaudačním řízením, neproběhla podle stavební dokumentace, jak dnes zpochybňuje místostarosta Ing. Josefík.
Samozřejmě, že k nám pronikaly neoficiální informace, že některé technologické problémy se dosud řeší a jsou předmětem reklamačního řízení s generálním projektantem a dodavatelem – což se v podstatě mohlo předpokládat.
Konkrétní údaje o reklamačních řízeních nám však nebyly sděleny a v ZM bohužel nebyla jednotná vůle se touto problematikou zabývat.
Přišel však okamžik, kdy se na pořad jednání Zastupitelstva města dostala zpráva o hospodaření CPA Delfín a vyšlo najevo, že účinnost a využití alternativních zdrojů zabezpečuje necelých 30% projektovaných předpokladů, zdroje tepla je nezbytné zabezpečovat náhradním způsobem – elektrokotelnou a to má samozřejmě negativní dopady na náklady a celkové hospodářské výsledky CPA.
Tento stav nakonec podrobně a věrně popsal odpovědný statutární zástupce a ředitel CPA mgr. Šmíd ve své písemné zprávě pro ZM a není pochyb toto brát na vědomí.
Od samotného počátku nám jako opozici vadilo, že nejsme dostatečně informování o problémech CPA a jejich řešení, ale zejména to, že Rada města a odpovědní uvolnění zastupitelé, zejména místostarosta odpovědný za investice, celou dobu dělali vůči ZM mrtvého brouka, jako by se nic nedělo.
To byl stěžejní důvod, proč jsme využili informací ředitele CPA a začali jsme důrazně prosazovat, aby se ZM dostalo od odpovědných funkcionářů informací o reálné situaci a řešení problematiky fungování technologických procesů v CPA.
Tyto argumenty pak následně přesvědčily i některé zastupitele koalice a ve skutečně porodních bolestech začaly vznikat dokumenty o průběhu celé akce.
Hlavním protagonistou byl samozřejmě místostarosta Ing. Josefík, který je ze své funkce zodpovědný za realizaci projektu a na několika zasedáních ZM zevrubně informoval o průběhu jednotlivých etap stavby. Jedním ze základních problémů stavby uváděl špatné vyprojektování a využití alternativních zdrojů tepla, což je samozřejmě pravda.
Kdyby ZM v etapě přípravy projektové dokumentace s využitím alternativních zdrojů nesouhlasilo a rozhodlo o využití standardních zdrojů, tento problém by jistě nenastal. Tyto zdroje jsou vyzkoušené, v podstatě spolehlivé – navázali bychom se pouze na ceny nakupovaných energií- voda, elektřina, plyn od stávajících dodavatelů a každoročně pouze zvyšovali provozní náklady- dotace od města a ceny služeb od občanů.
ZM však tuto cestu – jak je uvedeno výše -nezvolilo, proto je to třeba brát v úvahu a řešit variantu cestou reklamací projektu a díla vůči generálnímu projektantovi a dodavateli, nebo změnit usnesení zastupitelstva, s pokorou se vrátit ke klasickému řešení a omluvit se občanům za chybné rozhodnutí v „euforii zeleného vidění“ a věnovat další prostředky pro vybudování standardních zdrojů.
Nedovoluji si předjímat, jak by se rozhodli občané, ale jsem přesvědčen, že vědí, jak postupovat při domáhání se práva na dodávku fungujícího díla – zboží – zakázky- a právem nám spočítají, jak jsme se dosud laxně chovali k využívání veřejných prostředků z rozpočtu města tím, že jsme razantně a průkazně nevyužili reklamačního řízení vůči projektantovi a dodavateli, včetně příslušných sankcí.
Zastupitelstvo se většinovým rozhodnutím vydalo jednodušší cestou:
Jako člen ZM a současně i KV ZM musím prohlásit, že jsme se těmito otázkami zodpovědně zabývali téměř 5 měsíců, prověřili jsme veškeré dostupné dokumenty, včetně projektové dokumentace, kolaudačního řízení i fakturace a ZM jsme předložili zápisy, doložené příslušnými materiály, které mají zastupitelé k dispozici k prostudování.
Bohužel se mi zdá, i když jsem se na jejich koncipování podílel a souhlasil s nimi, že jsou to materiály i závěry zajímavé, ale naprosto tzv. mimo mísu. Řešíme jak probíhalo výběrové řízení na veřejnou zakázku, jak jsme využili dotaci Fondu životního prostředí , ale to nemá nic společného s tím, jak dále pokračovat se zprovozněním technologických zařízení ke snížení provozních nákladů CPA, což má dopad na rozpočet města i peněženky klientů CPA DELFÍN – a o to snad jde.
Pro jistotu RM odvolala vedoucí odboru investic z funkce a místostarosta Ing. Josefík snad podal trestní oznámení na neznámého pachatele ve věci zneužití dotace FŽP.
Co se týká zodpovědnosti jednotlivých uvolněných zastupitelů a zaměstnanců MěÚ za uplatnění reklamací podle Občanského a Obchodního zákoníku pro špatně provedenou dokumentaci a stavbu není ani vidu, ani slechu. A reklamační doba nám neúprosně ubývá.
A tak se Radnice i Zastupitelstvo se rozdělilo na dva tábory:
Pan místostarosta Ing. Josefík, zodpovědný za investice zaujal stanovisko, že on nastoupil do funkce až po zahájení stavby, tím za průběh stavby podle schválené stavební dokumentace , její kolaudaci a provozní náklady nenese odpovědnost. Zřejmě nenese odpovědnost ani za reklamační řízení, které dle příslušných zákonů (jedná se o veřejnou zakázku) byl investor povinen uplatňovat vůči generálnímu projektantu- EGP Invest Uherský Brod a generálnímu dodavateli IMOS- Brno.
Dokonce zpochybňuje dokončení stavebních a provozních souborů podle projektové dokumentace, přes provedenou kolaudaci (viz jeho vyjádření v Brodském zpravodaji č.18 z prosince 2007). To snad vůbec nemyslí vážně!
Pan místostarosta mgr. Juriga předložil na mimořádném jednání Zastupitelstva města interpelaci na starostu s tím, že žádné materiály dosud nestudoval a žádá nové .
Pan starosta samozřejmě tvrdí, že stavba byla provedena a kolaudována dle schválené dokumentace, problémy s účinností alternativních zdrojů tepla jsou objektivní a je třeba je řešit s projektanty a dodavateli.
Náš názor na tuto problematiku je naprosto jednoznačný:
Takže veškerá uskutečněná jednání Zastupitelstva města ve věci CPA včetně článků v Brodském zpravodaji v prosinci 2007 se odehrávala ve scénáři rozporu tvrzení starosty Ing. Kryštofa a místostarosty Ing. Josefíka z hlediska realizace projektu a využití dotací, poskytnutých Fondem životního prostření. Zde padl i podnět k trestnímu řízení vůči neznámému pachateli.
Rozhodnutí o podílu na vině na nepodařeném projektu , případně zneužití prostředků FŽP je již na orgánech činných v trestním řízení.
Nás, ale zejména občany města a naše voliče především zajímá otázka, jak dále s realizací opatření, které by i přes další investiční náklady vedly k racionalizaci spotřeby energií, nezbytných pro provoz CPA Delfín tak, aby se minimalizovaly dotace z městské pokladny a minimálně se dotkly ceny služeb, poskytovaných a hrazených obyvateli města a regionu.
Zatím to však vypadá jako nepodařená a nedůvěryhodná fraška, kdy vzájemným osočováním a napětím v koalici se skutečné řešení problému jenom oddaluje a to nám i občanům nemůže vyhovovat.
Dokáže si s tím koalice vůbec poradit ?
Vážení zastupitelé města, máte k dispozici dostatek informací o předmětné záležitosti, jde pouze o to, zda vůbec máte zájem je prostudovat, setřídit a využít ve prospěch věci.
Otázku potenciálního zneužití finančních prostředků z FŽP budou řešit orgány, činné v trestním řízení, proto je zbytečné se touto otázkou zabývat.
Na nás je, jak se postavíme k optimalizaci řešení technologických a provozních problémů našeho zařízení:
Za klub zastupitelů KSČM
Ing. Milan KATOLICKÝ
Veškeré použité informace a podklady jsou zdokumentovány v materiálech ZM a ve složce KV ZM a jsou k dispozici zastupitelům ZM.